torsdag 26 oktober 2017

Cooper pannier

Precis som jag fick dille på skjortklänningar kände jag plötsligt att jag MÅSTE sy en cykelväska

Hittade mönstret till Colettes Cooper och satte igång.


Min tanke var först svart och grått, men istället blev det grönt och beige eftersom de passade så fint ihop


Båda tygerna är kraftig kanvas


Först köpte jag silverfärgade spännen och ringar, men jag var inte nöjd med det utan bytte till koppar


En sak jag inte är så nöjd med är att väskan stängs med magneter


Även om det är snyggt att inte ha någon synlig knäppning


Testar lite på cykeln innan den är klar och jag rekommenderar det!
Jag var tvungen att ändra placeringen på remmarna bak för att väskan skulle gå att fästa på min cykel. Borde ha gjort det innan jag ens började sy fast D-ringarna, för jag fick sprätta och med tanke på att jag valde kontrasterande färg på stickningarna blev det verkligen inte snyggt av att sprättas och sys om.


Eftersom en cykelväska bör tåla lite olika väder bestämde jag mig för att vaxa den.
Man kan ju såklart vaxa tyget innan man syr, och det hade på sätt och vis varit enklare men å andra sidan ville jag inte riskera att få vax i min symaskin


Man får ägna en bra stund åt att gnida in vaxet i tyget, här ser den gröna botten av väskan nästan ut att vara av det beiga tyget


Värm med hårtork och vaxet smälter in i tyget på några sekunder!


Jag använda fjällrävens grönlandsvax och båda tyger behöll samma färg efter varningen, en del andra vax kan göra att tyget blir mörkare


Jag sydde också två tuber och trädde över remmarna som fäster på cykeln. När väskan väl är fäst på cykeln drar jag ner tuberna över spännena så de inte skaver mot cykeln. 
Enkla lösningar är oftast de bästa :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar