måndag 1 maj 2017

Straight stairs

Det här mönstret heter straight stairs och jag köpte det på ravelry för något år sedan och glömde sen nästan bort det tills jag gick igenom mitt garnförråd och upptäckte att det fanns två härvor med drops lace i puderrosa (som jag helt ärligt inte har en aning om varför jag införskaffat till att börja med). 

När jag hittade dessa härvor kom jag på att det här mönstret är gjort för just drops lace, så jag satte igång.


Mönstret är egentligen superenkelt, men för någon som inte stickar ser det ju ganska avancerat ut.

Man börjar nere i spetsen och sen ökar man vartannat varv, precis som med de flesta trekantssjalar.


Jag hade faktiskt trott att den skulle bli lite större, och om jag ska vara ärlig borde den nog ha blivit det om jag hade mätt masktätheten.


Det jag är minst nöjd med är den avmaskade kanten för den är alldeles för stram trots att jag verkligen ansträngde mig för att göra det löst. Däremot är den väldigt jämn och fin så den är ju snygg i alla fall!

Förhoppningsvis kommer den till användning nu när vädret slagit om till vårvärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar