måndag 19 maj 2014

Kelly

Jag behövde revansch på kjolfronten efter min totokjol som jag egentligen sydde till mig själv, men som helt enkelt var fel modell för mig. 

När jag hittade det här grå jeanstyget tänkte jag att det skulle passa perfekt till en kjol jag velat sy länge, nämligen Megan Nielsens Kelly. Mönstret hade jag redan så när tyget väl var införskaffat var det bara att börja sy.

Ni får ursäkta att den är lite skrynklig, men jag har använt den flitigt sen den blev klar för några dagar sen och nu fick jag väldigt bråttom att fota den.


Min provdocka är smalare i midjan än vad jag är så hon fyller inte riktigt ut kjolen ordentligt, men på mig sitter den riktigt bra. Jag har inte förändrat någonting utan sytt storlek S rakt av. Det är så otroligt sällan en kjol passar mig utan att jag måste ta in här, lägga ut där... det är ganska tröttsamt så jag var faktiskt otroligt nöjd och glad när det visade sig att den här sitter precis som den ska utan att jag behövde ta in eller lägga ut en endaste centimeter någonstans!

Tyvärr ser man inte fickorna på den här bilden, men den har underbara fickor, precis som alla de bästa kjolarna. 


Det här mönstret är otroligt lätt att sy. Mönstret består i princip av rektangulära tygstycken som formas med veck. Hur enkelt som helst. Faktiskt så enkelt att man i princip skulle kunna rita ett eget mönster utan större problem. Men om man inte känner för att göra jobbet själv så är det här mönstret perfekt. Nu när jag vet att storlek S sitter perfekt på mig så kommer jag nästan garanterat att sy fler kjolar efter det här mönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar