fredag 15 november 2013

Nästan färdig...

Jag har två resor inbokade i december, och självklart behöver man snygga väskor när man reser.
Så jag bestämde mig för att börja sy...

Både tyg och mönster kommer från Stoff och stil.
Precis lagom stor för en weekendresa.
Jag har inte riktigt sytt klart hela väskan än.
Fodret är på plats, men jag har inte sytt igen öppningen i botten ännu eftersom jag funderar på att lägga i en väskbotten och sätta fast väskfötter. Medan jag funderar vidare på det får fodret vara öppet.
Kanske bestämmer jag mig dessutom för att lägga till en ficka invändigt. Just nu har den bara en.

Jag älskar det här tyget, men det behövde stabiliseras för att väskan inte skulle se ut som en tråkig säck, så jag strök fast viledon på baksidan. Det gjorde faktiskt att väskan blev precis så stabil som jag ville, men tyvärr ville klistret lossna lite när jag vrängde väskan rätt efter att ha sytt i fodret. När jag strök väskan verkade det fastna igen. Jag tyckte jag kände efter att det satt fast ordentligt innan jag började sy, men det kan ju hända att jag slarvade på några ställen. Någon som har erfarenheter av viledon?





Det här var mitt första försök med ett mönster från stoff och stil.
Jag kan säga att jag i grund och botten verkligen gillar modellen på väskan, men det finns en hel del som jag inte gillar med mönstret. För det första, alla sömsmåner är 1cm, vilket i vissa fall kan vara i minsta laget. Sen är det i princip bara text i beskrivningen, och de steg som är illustrerade är enligt mig inte de som egentligen skulle behöva vara det. Jag är ju van vid att sy efter andra mönster, och är ganska dålig på att följa en sömnadsbeskrivning fullt ut, men illustrationerna brukar vara det jag tittar mest på.
Enligt mönstret skulle man ha två separata blixtlås upptill på väskan, men jag slog till på ett tvåvägsblixtlås istället. Det finns ju två olika sorter, den jag köpte är inte delbar. Tyvärr fanns de bara i svart och vitt, jag hade ju velat ha en naturvit men det fick gå med vitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar