måndag 14 januari 2013

Ett nödvändigt ont

Det här året har inletts med två projekt som egentligen inte är så roliga. För helt ärligt, det är alltid roligare att sy kläder än gardiner, och det är roligare att sy nya kläder än att lägga upp ett par byxor eller laga ett gammalt plagg. 

I mellandagarna trotsade jag folkmassorna och gav mig på jakt efter ett par jeans i reahetsen. Och visst hittade jag ett par. De passade perfekt överallt...utom på längden. Det här är ju ganska vanligt förekommande när man är kort, särskilt när det är rea och andra hunnit före till de lite kortare byxorna.

Visst, jag är riktigt nöjd och glad åt att över huvud taget ha hittat ett par jeans som passar utan att det är ett stort glapp i ryggen. För det problemet har väl många tjejer? Passar byxorna över höfter och rumpa är det ett stort glapp i ryggen. På minst två år har jag inte köpt några nya byxor av denna anledning och nu blev det såklart akut när båda favoritparen blivit lite väl nötta på sina ställen.


Det tar ju inte mer än några minuter att lägga upp ett par byxor när man väl tar tag i det. Prova, vika, mäta, markera, klippa, vika, pressa, sy. Ändå tog det 16 dagar innan jag ens tog upp byxorna ur påsen. 16 dagar för att klippa bort de 8cm som var över.


Men nu har jag ett nytt par perfekta jeans som är alldeles lagom långa, och om man räknar bort de 16 dagar byxorna låg orörda i påsen här hemma så gick det riktigt fort att lägga upp dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar