fredag 5 oktober 2012

Trosor

Kan man sy klänningar, väskor, toppar och kjolar kan man väl sy underkläder också.
Eller?
Hur svårt kan det vara egentligen?
Jag har ju funderat ett tag på att sy trosor, och idag blev det av.


Det tog ungefär två timmar. Totalt. Och då är tiden det tog att göra mönstret inräknat.
Inte särskilt avancerad alltså.

Jag och min symaskin är väl fortfarande inte bästa vänner när det gäller att sy i stretch. Den vill gärna krångla till det och fastna lite när det blir tjockt, men över lag gick det bra den här gången. Visst kunde jag ha gjort ett snyggare jobb med resåren, men för första försöket är jag ändå riktigt nöjd. Det gick nog lite för fort ibland, sådär som det gärna gör när jag är i farten, men övning ger färdighet. Jag får helt enkelt göra några par till för att förfina det hela en aning. 

3 kommentarer:

  1. Trosor har jag också funderat på att sy. Vad använder du för resår i midja och ben? Hur syr du fast den? Vilken söm använder du? Är resåren mjuk så att den inte skaver? Mvh, Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina! Kul att du hittat hit. Jag använde spetsresår till benöppningarna och vikresår i midjan (finns på t.ex stoff & stil). När jag syr fast resåren använder jag en trestegs sick-sack. Jag har inga problem med att resåren skaver eller så, men hur bekvämt det är beror nog också på hur hårt du spänner resåren när du syr på den.

      Radera