söndag 18 mars 2012

Minoru

Jag har sytt en jacka!

Jag gjorde några små justeringar i mönstret för att få den att passa bättre:
Höjde midjan, kortade jackan med 5 cm (vilket inte var helt nödvändigt för passformen, tycker såhär i efterhand att den kanske blev en aning kort), kortade ärmarna med 5 cm, gjorde jackan bredare över ryggen.


Mönstret är Sewaholics Minoru.
Som yttertyg använde jag bävernylon för att få en vattenavvisande jacka.


Fodret är i bomull. Lila med vita blommor.
Här syns även två innerfickor. Den ena stängs med ett litet kardborreband medan den andra inte har någon knäppning alls.
Kan tillägga att fodret i ärmarna är av svart polyester vilket gör jackan lite enklare att komma i och ur.


Luvan gömmer man lätt i kragen med hjälp av ett blixtlås.


Mitt enda tillägg till mönstret är två ytterfickor. Inspiration till dessa fickor fick jag här.

Jag är lite sugen på att sy ytterligare en jacka med det här mönstret, men då ska jag göra den lite längre (alltså inte korta den som jag gjorde nu) och så ska jag göra djupare ytterfickor.

1 kommentar: